در قسمت اول این مقاله در مورد موتور،اگزوزها و رادیاتور صحبت کردیم و در قسمت آخر این مقاله گیربکس،تایر و ترمزهای این ابر ماشین را به شما معرفی میکنیم.
در صورتی که مقاله قبلی را نخوانده اید اینجا کلیک کنید.
گیربکس
همچین موتور منحصر به فردی به یک گیربکس منحصر به فرد نیز نیاز دارد.
گیربکس این امکان را به خودرو میدهد که با قدرت شتاب بگیرد،یک احساس خیلی خاص،دائما شتاب گرفتن خودرو را حس میکنید.
تغییر وضعیت جعبه دنده در 150 هزارم ثانیه انجام میگیرد یعنی در عرض یک چشم به هم زدن
ویرون در واقع دو گیربکس دارد که باهم ترکیب شده اند و طراحان آنرا گیربکس دو کلاچه نامیدند.
درحالی که خودرو با استفاده از یک دنده در حال شتاب گرفتن است دنده ی بعدی آماده عوض کردن خواهد بود.
در مقایسه با گیربکس های عادی خیلی پیچیده تر است و درواقع به یک مغز کامپیوتری مجهز است.
فقط برای کنترل سیستم گیربکس از 4 عدد لپ تاپ استفاده شده است.
تا حالا در هیچ ماشینی همچین سیستم گیربکسی نداشتیم که با چنین قدرت و سرعتی دنده را عوض کند.
- گیربکس
- گیربکس
تایر
یکی از نکات کلیدی در ساخت ویرون چیزی بود که از نظر اکثر مردم مساله ای عادی به نظر میرسید.
تا به حال چنین تایری ساخته نشده بود،تایرهایی که بتواند نیازهای فنی چنین ماشینی را برآورده کند،بزرگترین تایری که تا به حال برای یک ماشین سواری ساخته شده است.
میشلین کارخانه معروف لاستیک سازی طرح متفاوتی را ارائه داد .

کارخانه لاستیک سازی میشلین
پهنای آنها برای چرخ های عقبی به 37 سانتیمتر میرسد،این پهنا دو برابر پهنای تایر خودروهای معمولی است.
این تایرها با روی هم قرار دادن لایه های چندگانه لاستیک ساخته میشوند.
ساخت یک تایر معمولی تقریبا 30 ثانیه زمان میبرد اما ساخت تایر بوگاتی به بیشتر از 1 ساعت زمان نیاز دارد و این یک تایر کاملا دست ساز است.
هر جفت از تایرهای ویرون تا مسافت 9656 کیلومتر عمر میکند و تعویض هر 4 تایر 17 هزار دلار هزینه دارد.
دستگاه ها نشان میدهند که این تایرها حتی قادرند بدون هیچ مشکلی با سرعت 449 در ساعت دوام بیاورند،یعنی 41 کیلومتر فراتر از سرعت واقعی ویرون
- لاستیک
- لاستیک
ترمز
مهارکردن خودرویی که با سرعت یک سوم سرعت صوت حرکت میکند چگونه انجام میگیرد ؟
ترمز های ویرون توسط یک شرکت سازنده ترمز هواپیماهای جت ساخته میشوند.
دیسکهای ترمز بسیار بزرگ بوگاتی ویرون از آلیاژ بسیار پیشرفته کربن،سرامیک و تیتانیوم ساخته شده است.
- دیسک ترمز
مواد اولیه به صورت دستی قالب گیری میشوند،در یک کوره پخته شده،سیقل خورده،در کوره دوم پخته شده،مته کاری میشود و سرهم بندی میشود.
ترمزهای ویرون در دمای 982 درجه کار میکنند،ترمز اتومبیل های معمولی در دمای 704 درجه از کار می افتند.
اما ترمزهای ویرون نیز قادر به متوقف نمودن قدرت خارق العاده آن نیستند
سیستم ترمز ویرون سریعتر از هر خودرویی در جهان عمل میکند و دلیل آن استفاده از دو نوع سیستم ترمز متفاوتی است که در داخل این اتومبیل به کار رفته است.
اگر با سرعت 200 کیلومتر در ساعت پای خود را روی ترمز بگذارید باله پشتی ویرون با زاویه 55 درجه بالا می آید،باله نقش یک ترمز بادی را ایفا کرده و تقریبا یک سوم قدرت ترمز را تامین میکند.

باله عقب-ترمز بادی
ترکیب باله و دیسکهای ترمز،قدرت ترمزی را ایجاد میکند که تقریبا دو برابر نیروی جاذبه زمین است.
ویرون ظرف مدت کمتر از 10 ثانیه از حداکثر سرعت به توقف کامل میرسد.
ظرف 2.5 ثانیه سرعت این اتومبیل به 100 کیلومتر میرسد و ظرف 2.2 ثانیه متوقف میشود
تهیه : اخبار آی تی